Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen
Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen

Deurbeleid horeca

Bent u geweigerd in de horeca? Denkt u dat u niet naar binnen mocht omdat er aan de deur gediscrimineerd wordt? Meld het bij het Panel Deurbeleid in de horeca.

Wat u moet weten

Belangrijke tekst: Bent u buiten de horeca slachtoffer of getuige van discriminatie? Meld het dan bij het Discriminatie Meldpunt Groningenexterne-link-icoon.

  • De klacht moet u binnen 5 dagen na de weigering indienen
  • De klacht moet betrekking hebben op een weigering aan de deur van een horecagelegenheid

Wanneer de klacht hieraan voldoet, zal het panel onderzoek gaan doen naar de klacht. Het panel vraagt informatie op bij de klager en bij de horecaondernemer. Daarna doet het panel uitspraak.

Wat doet het panel?

Het Panel Deurbeleid Groningen onderzoekt klachten van mensen die denken onterecht geweigerd te zijn in de horeca. In het panel zitten medewerkers van gemeente Groningen, de politie, Koninklijke Horeca Nederland (KHN), horecaondernemers en het Discriminatie Meldpunt Groningen (DMG). Het panel komt maandelijks bijeen.

Werkwijze van het panel

Het toegangsbeleid van de horeca wordt door het panel getoetst aan de volgende criteria:

  • iedereen moet op dezelfde wijze toegang tot de Groningse horeca krijgen
  • legale toegangscriteria zoals kledingvoorschrift of leeftijd moeten duidelijk zijn
  • de toegangscriteria moeten duidelijk zichtbaar op de buitenkant van een horecabedrijf bij de entree te lezen zijn
  • als bezoekers worden geweigerd, moet duidelijk worden verteld op basis waarvan ze zijn geweigerd

Het panel beoordeelt niet of een lokaalverbod terecht is opgelegd.

Bemiddeling

Het panel kan ook kiezen voor bemiddeling. Het panel gaat dan om tafel met de klager en de horecaondernemer. De partijen zoeken dan naar een oplossing. Als de bemiddeling lukt dan geeft het panel geen oordeel. Lukt de bemiddeling niet dan zal het panel de klacht alsnog toetsen aan het toegangsbeleid en een uitspraak doen.

Het panel doet in ieder geval binnen 2 maanden uitspraak.

Uitspraak

Het panel laat zowel de klager als het betrokken horecabedrijf weten of de klacht gegrond of ongegrond is. Als het panel dat nodig vindt kan het panel het horecabedrijf vragen om het deurbeleid aan te passen.

Contact

U kunt met het Panel Deurbeleid in contact komen via e-mail: info@discriminatiemeldpunt.nl, via telefoonnummer 050 549 87 02 of per post via:

Discriminatie Meldpunt Groningen
t.a.v. Panel Deurbeleid
Postbus 1622
9701 BP  Groningen