Vluchtelingen Oekraïne: Aankomst en inschrijven bij de gemeente

Wat moet ik doen als ik als vluchteling aankom in de stad Groningen?

Aankomst

Opvangadres regelen:

• In Groningen zijn verschillende opvanglocaties. Om een plek in een gemeentelijke opvanglocatie te krijgen, moet u zich melden bij de gemeente. Wij checken dan of er een plek beschikbaar is. Dat hoeft niet in de stad Groningen zelf te zijn.

Melden bij de gemeente Groningen (tijdens kantooruren!):
    • Gemeentelijke balie: Kreupelstraat 1
      Maandag t/m vrijdag 09:00 - 17:00 uur (donderdag tot 19:00 uur)
    • Whatsapp: 06 12 82 39 73
    • Vanuit buitenland: +31 6 12 82 39 73 (alleen voor WhatsApp-berichten, niet voor bellen of sms'en)
    • Contactformulierexterne-link-icoon
    • Telefoon 14 050
      Prepaid abonnees Lyca en Lebara: 050 367 70 00.
      Vanuit buitenland: +31 50 367 70 00
  • Opvang zoeken in een gastgezin. Verschillende mensen bieden plek aan in huis. Kijk hiervoor bijvoorbeeld op de websites Takecarebnb.orgexterne-link-icoon en RefugeeHelp.nlexterne-link-icoon.

Inschrijven bij de gemeente

Bent u vluchteling uit Oekraïne? Dan moet u zich inschrijven bij de gemeente Groningen. Daarna kunt u in aanmerking komen voor leefgeld en werk.

Gastgezin

Bent u gastgezin voor vluchtelingen uit Oekraïne? En woont u in Groningen? Maak dan als gastgezin een afspraak voor het inschrijven van vluchtelingen op uw adres.

Maak voor elke persoon een aparte afspraak. Dit geldt ook voor kinderen.

Maak een afspraak >externe-link-icoon

Meenemen

• Alle Oekraïense paspoorten, identiteitskaarten en/of akten.
  • Alle personen die ingeschreven moeten worden. Kinderen dus ook.

Kinderen zonder documenten worden ook ingeschreven als één van de ouders zich kan identificeren.

Woont u in een opvanglocatie van de gemeente Groningen?

Vluchtelingen in gemeentelijke opvanglocaties, krijgen hierover informatie en begeleiding op deze opvanglocatie.

Woont u niet in de gemeente Groningen?

Dan moet u zich inschrijven bij de gemeente waar u woont. U kunt zich niet bij ons inschrijven.

Richtlijn Tijdelijke Bescherming Oekraïne

Vluchtelingen uit Oekraïne kunnen tijdelijk bescherming krijgen in Nederland door de Richtlijn Tijdelijke Bescherming van de Europese Unie. Vluchtelingen uit Oekraïne hebben recht op opvang, medische zorg en onderwijs voor minderjarige kinderen. De richtlijn betekent ook dat zij kunnen werken in Nederland. Hiervoor moeten vluchtelingen ingeschreven staan bij de gemeente. Kijk voor meer informatie op de website van de INDexterne-link-icoon.

Meer informatie

• RefugeeHelp.nexterne-link-icoonl is het online startpunt voor Oekraïense vluchtelingen in Nederland. En voor iedereen die zich voor hen in wil zetten. Met informatie in het Nederlands, Engels, Oekraïens en Russisch.