Vervanging kabels en (riool)leidingen De Hoogte en Noorderplantsoenbuurt

Onder de noemer 'Samen aan de Leiding' werken Waterbedrijf, Enexis Netbeheer en gemeente samen aan vervanging van kabels en (riool)leidingen.

Uitvoering

Aannemingscombinatie Oosterhof Holman Infra & Pol Infratechniek voert het project uit. Kijk voor de laatste stand van zaken op de website van Oosterhof Holmanexterne-link-icoon.

Wat

De hoofdinfrastructuur bevindt zich in een deel van de wijken De Hoogte en de Noorderplantsoenbuurt. Doordat niet in elke straat de kabels en leidingen even oud zijn, wordt niet overal alles vervangen. Op de werkkaart (pdf 2,6 MB) ziet u wat er vervangen wordt.

Het projectgebied bestaat uit 3 deelgebieden.

• Deelgebied 1: Adriaan Pauwstraat, Allersmastraat, Almastraat, Asingastraat, Bedumerstraat, Bedumerweg, Heinsiusstraat, Johan de Wittstraat & Van Oldenbarneveltlaan.
  • Na afronding van deelgebied 1 gaat het werk verder in deelgebied 2: Akkerstraat, Boteringesingel, Grachtstraat, Kalverstraat, Koolstraat, Studentenlaan, Moesstraat, Noorderbuitensingel, Noorderbinnensingel, Parallelweg, Tuinbouwstraat & Tuinbouwdwarsstraat.
  • Tot slot deelgebied 3, bestaande uit: Kastanjelaan, Nieuwe Ebbingestraat & Noorderstationsstraat.

Bij woningen waar de kabels en leidingen naar de meterkast sterk verouderd zijn, worden deze vervangen. Verouderde rioolaansluitingen worden vervangen tot aan het ontstoppingsstuk voor de gevel. De aannemingscombinatie heeft onderzocht voor welke woningen dit nodig is.

Waarom

Kabels en leidingen zijn op den duur aan het eind van hun technische levensduur. Om een veilig en betrouwbaar netwerk te houden, is tijdige vervanging nodig.

Ook gaat het om toekomstbestendigheid. De manier waarop we energie opwekken en gebruiken verandert snel. Door steeds meer elektrische apparaten en voertuigen neemt het gebruik van elektriciteit toe. Energieleveranciers werken aan een overgang naar andere vormen van energieopwekking (pdf 4,7 MB). Bij vernieuwing van elektriciteitskabels houden we daar rekening mee.

Planning

• U vindt de meest actuele informatie op de website van Oosterhof Holmanexterne-link-icoon.
  • Naar verwachting gaan de werkzaamheden in juni 2021 van start. De werkzaamheden duren ongeveer 1,5 jaar.
  • Ruim voordat uw straat aan de beurt is, krijgt u daarover een brief thuisgestuurd.
  • Uw woning blijft altijd bereikbaar. Mocht u bijvoorbeeld verhuisplannen hebben, dan is het verstandig om dit op tijd aan ons door te geven. Daar zullen we dan zoveel mogelijk rekening mee houden.

Daarna

Nadat het werk klaar is, maken we de straat weer netjes. Dat is het moment dat we ook kleine veranderingen op straat kunnen doorvoeren. In oktober 2020 zijn hiervoor wensen van bewoners opgehaald. Deze bewoners hebben inmiddels te horen gekregen of hun wens wel of niet wordt uitgevoerd.

Projectgroep Samen aan de Leiding

Kunnen we onze kabel en leidingprojecten samen nog slimmer uitvoeren? Vast! Maar hoe dan, en wat zou dit concreet inhouden? Daar willen we een antwoord op krijgen door het simpelweg te doen.

Zo is de projectgroep vanuit Waterbedrijf Groningen, Enexis Netbeheer en gemeente Groningen van start gegaan. Er wordt samen opgetrokken om als één opdrachtgever op te treden bij de contractvoorbereiding, engineering, aanbesteding en uitvoering. Doel is om te werken op de meest efficiënte wijze, waarbij vooral wordt gezorgd voor minder overlast op straat. In 2018 is de officiële aftrap voor het project gegeven.

Meer informatie

Vragen of suggesties kunt u naar ons mailen via sadl@groningen.nl. De aannemingscombinatie kunt u bereiken via sadl@oosterhofholman.nl.

Tijdens de uitvoering van Samen aan de Leiding maakt de aannemingscombinatie gebruik van de BouwApp. Via deze app bent u direct op de hoogte van werkzaamheden en andere ontwikkelingen. Ook kunt u er makkelijk contact met de aannemer mee opnemen. Download de app via de App Storeexterne-link-icoon of de Play Storeexterne-link-icoon.