Tips om online zaken te regelen met de gemeente

Nog geen e-mailadres?

Een e-mailadres kunt u eenvoudig en gratis aanmaken via bijvoorbeeld gmail.comexterne-link-icoon.

Nog geen DigiD?

DigiD is uw digitale handtekening van de overheid. Voor veel aanvragen hebt u dat nodig. U kunt dit gratis aanvragen via digid.nlexterne-link-icoon.

Bewijsstukken meesturen

Het liefst als PDF, maar een foto mag bijvoorbeeld ook. Als het maar goed leesbaar is.

Hebt u bewijsstukken op papier? Dan moet u ze inscannen. Dit kan door met een scanner die aangesloten is op uw laptop of pc. U kunt ook 'Tiny scanner’ of ‘CamScanner’ installeren op uw telefoon. Door de app te openen en te richten op het document maakt u eigenlijk een foto. Alleen wordt deze opgeslagen als PDF.

Uw aanvraag bekijken of wijzigen

Mijn Groningenexterne-link-icoon is uw persoonlijke online pagina bij de gemeente Groningen. U kunt op Mijn Groningen informatie vinden over meerdere producten en deze direct aanvragen, online regelen of bekijken.

Als we uw aanvraag hebben ontvangen, houden we u op de hoogte per post en digitaal. Digitaal gaat dit via Mijn Groningenexterne-link-icoon. In Mijn Groningen kunt u ook aanvullende bewijsstukken toevoegen als de gemeente dat van u vraagt.

Nog niet helemaal klaar met de aanvraag?

Het kan zijn dat u nog op gegevens moet wachten. Of dat u zelf nog iets moet uitzoeken. En dat u daardoor uw aanvraag niet in één keer af kunt maken. U kunt dan tussentijds stoppen met het invullen van het formulier.

Als u later weer inlogt met uw DigiD in Mijn Groningen, kunt u verder gaan:

• Klik op ‘Mijn Aanvragen’.
  • Ga daarna naar ‘Open aanvragen’.
  • Klik op uw aanvraag om het formulier verder in te vullen.

Na 7 dagen vervalt de aanvraag en moet u opnieuw beginnen.

Hulp nodig?

Niet iedereen is even handig met computers en internet. Niet iedereen heeft de beschikking over internet. Dat snappen wij heel goed. Kom gerust langs bij het WIJ-teamexterne-link-icoon bij u in de buurt of naar het loket aan het Harm Buiterplein.

We hebben op alle locaties computers en scanapparatuur én medewerkers die u graag op weg helpen. Zorg er wel voor dat u de juiste bewijsstukken en uw DigiD meeneemt.

Wist u dat in de meeste openbare bibliotheken ook computers staan die u gratis kunt gebruiken? Denk er wel om dat u na gebruik altijd uw persoonlijke gegevens en documenten wist!