Stemmen voor de verkiezing als niet-Nederlander

Woont u in Nederland, maar hebt u de nationaliteit van een ander EU-land? Dan mag u kiezen voor welk land u wilt stemmen: Nederland of het land waarvan u de nationaliteit hebt.
Aanvragen kon t/m 23 april 2024
U hoeft zich maar 1 keer aan te melden. Uw registratie stopt alleen als u verhuist naar het buitenland.

Ik wil stemmen voor de Nederlandse leden van het Europees Parlement

Aanvragen kon t/m 23 april 2024

Wilt u stemmen voor de Nederlandse leden van het Europees Parlement? Dan moet u dat uiterlijk op 23 april 2024 aanvragen. Dit kan op twee manieren: online of aan het loket.

U mag in Nederland stemmen voor het Europees Parlement als u:

• de nationaliteit hebt van een EU-land;
  • op 6 juni 2024 18 jaar of ouder bent;
  • woont in de gemeente Groningen;
  • niet bent uitgesloten van het kiesrecht.

Online

U logt in met uw DigiD. De aanvraagpagina is alleen in het Nederlands. Wilt u de aanvraagpagina in een andere taal lezen? Dan kunt u de vertaaloptie in uw browser gebruiken.

Als u voor Nederland stemt, dan stemt u voor de Nederlandse kandidaten van het Europees Parlement. U kunt dan niet meer stemmen voor het land waarvan u de nationaliteit hebt. U kunt maar in één land stemmen.

Aanvragen stemmen in Nederland (met DigiD)

Aan het loket

Kunt u de aanvraag niet online doen? Dan kunt u tijdens de openingstijden langskomen aan het loket Centrum (Kreupelstraat 1) en hier het aanvraagformulier invullen. Uw aanvraag wordt binnen één week verwerkt.

Neem uw paspoort of ID-kaart mee naar het loket.

U ontvangt uw stempas enkele weken voor de verkiezing op het adres waar u op 23 april 2024 stond ingeschreven.

Wilt u uw aanvraag intrekken?

Hebt u zich aangemeld om te stemmen voor de Nederlandse leden van het Europees Parlement? Maar wilt u toch liever stemmen voor het land waarvan u de nationaliteit hebt? Dan moet u uw aanvraag eerst intrekken!

Hiervoor moet u op de website dezelfde stappen doorlopen als bij de aanvraag. En bij de vraag ‘Deelnemen aan Europese verkiezingen’ kiest u dan voor ‘Nee’. Of u komt naar loket Centrum en vult daar een formulier in om uw aanvraag in te trekken. U kunt uw aanvraag intrekken t/m 23 april 2024. Als u de aanvraag niet op tijd intrekt, dan kunt u niet stemmen voor het land waarvan u de nationaliteit hebt.

Ik wil stemmen voor het EU-land waarvan ik de nationaliteit heb

Wilt u stemmen voor het land waarvan u de nationaliteit hebt? Dan hoeft u niets bij de gemeente aan te vragen. Kijk op de website van het Europees Parlementexterne-link-icoon wat u moet doen om te stemmen voor het land waarvan u de nationaliteit hebt.