Minder belasting betalen? Vraag kwijtschelding aan

Hebt u een laag inkomen? En weinig vermogen? Vraag dan kwijtschelding aan. Dan hoeft u weinig of geen gemeentelijke belasting te betalen. De gemeente Groningen heeft de regels voor kwijtschelding versoepeld. Kwijtschelding vraagt u aan bij het Noordelijk Belastingkantoor.

Kan ik kwijtschelding aanvragen?

Dat hangt af van uw persoonlijke situatie. De belangrijkste voorwaarden zijn:

• U hebt een inkomen op of rond bijstandsniveau. Hieronder vindt u de netto maandinkomens waar uw inkomen onder moet zitten om in aanmerking te komen:
    - Alleenstaande/alleenstaande ouder (met kind jonger dan 18 jaar) zonder AOW: € 1.220 netto.
    - Gehuwd/samenwonend zonder AOW: € 1.743 netto.
    - Alleenstaande/alleenstaande ouder (met kind jonger dan 18 jaar) met AOW: € 1.375 netto.
    - Gehuwd/samenwonend met AOW: € 1.876 netto.
  • U hebt weinig of helemaal geen vermogen, spaargeld bijvoorbeeld. Deze regels zijn versoepeld.
  • U vraagt kwijtschelding aan binnen 3 maanden nadat u de aanslag hebt betaald. Of u vraagt kwijtschelding aan als u de aanslag nog niet hebt betaald.

Checklist kwijtschelding

Wilt u weten of u in aanmerking komt voor kwijtschelding? Vul dan de checklist kwijtschelding inexterne-link-icoon.

Hebt u vorig jaar kwijtschelding toegekend gekregen? Dan hoeft u geen nieuwe aanvraag te doen. U krijgt bericht van het Noordelijk Belastingkantoor.

Wat verandert er in 2024?

Altijd volledige kwijtschelding van afvalstoffenheffing

Hebt u recht op kwijtschelding? Dan wordt de aanslag afvalstoffenheffing voortaan altijdvolledig kwijtgescholden. Gedeeltelijke kwijtschelding van de afvalstoffenheffing komt niet meer voor.

Individuele inkomenstoeslag?

Ontvangt u een individuele inkomenstoeslag? Dan krijgt u niet meer automatisch kwijtschelding van de afvalstoffenheffing. Het Noordelijk Belastingkantoor checkt voortaan eerst of u recht hebt op kwijtschelding.

• Als blijkt dat u recht op kwijtschelding hebt, dan ziet u dat op de aanslag voor 2024.
  • Heeft u geen recht op kwijtschelding? U krijgt daarvan apart bericht van het Noordelijk Belastingkantoor.

Hulp nodig?

Kunt u hulp gebruiken bij het invullen van het formulier? U kunt terecht bij WIJ Groningenexterne-link-icoon.

Andere toeslagen en regelingen

Misschien zijn er nog meer toeslagen of regelingen waar u recht op hebt. Dan kunt u maandelijks veel geld besparen.

Ontdek het via Dat geldt voor mijexterne-link-icoon van De VoorzieningenWijzer. Vraag een adviesgesprek aan of doe zelf anoniem de check. U kunt direct de toeslagen en regelingen aanvragen.