Iemand anders voor u laten stemmen

Kunt u niet zelf stemmen bij de verkiezingen voor het Europees Parlement op donderdag 6 juni? Dan kunt u iemand anders toestemming geven om voor u te stemmen. Dit heet stemmen bij volmacht. U kunt op 2 manieren iemand anders voor u laten stemmen.
De persoon die voor u gaat stemmen moet dan op hetzelfde moment zelf ook stemmen.

Stempas meegeven

Uw stempas meegeven is de makkelijkste manier. Dit werkt zo:

• U vult de achterkant van uw stempas in.
  • U en de persoon die voor u stemt moeten allebei een handtekening zetten op de achterkant van uw stempas.
  • U hebt een paspoort, ID-kaart of rijbewijs nodig, geldig tot 7 juni 2019 of later. Maak er een kopie of foto van (bijvoorbeeld op uw telefoon) en geef die mee aan de persoon die voor u stemt.

U moet beiden in de gemeente Groningen wonen.

Schriftelijke volmacht aanvragen

Voor als u bijvoorbeeld:

• geen paspoort, ID-kaart of rijbewijs hebt.
  • iemand in een andere gemeente voor u wilt laten stemmen.

Bij een schriftelijke volmacht hoeft u geen kopie of foto van uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs mee te geven aan de persoon die voor u stemt.

Aanvragen met DigiD

U en de persoon die voor u stemt moeten inloggen met DigiD. Dit moet op hetzelfde moment en vanaf hetzelfde apparaat.

Vanaf maandag 6 mei kunt u hier een schriftelijke volmacht aanvragen.

Aanvragen kan tot maandag 3 juni 17:00 uur, maar wij adviseren om dit uiterlijk donderdag 30 mei te doen. Dan bent u zeker dat uw volmacht op tijd wordt bezorgd.

Vanaf maandag 6 mei kunt u een schriftelijke volmacht aanvragen aan één van de verkiezingsloketten.

Neem uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs mee, geldig tot 7 juni 2019 of later.

Centrum, Kreupelstraat 1Maandag t/m vrijdag 09:00 - 17:00 uur (donderdag tot 19:00 uur)
Haren, Raadhuisplein 10Maandag t/m donderdag 09:00 - 17:00 en vrijdag 09:00 - 12:30 uur
Ten Boer, Hendrik Westerstraat 24 Maandag t/m donderdag 09:00 - 17:00 uur

Vragen?

Lukt het niet om de aanvraag online te doen? Of hebt u nog vragen over het stemmen bij volmacht? Bel dan 14 050.