Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen
Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen

Nieuwe huisvuilpas aanvragen

Is uw pas kapot? Of bent u net nieuw op dit adres komen wonen en trof u geen huisvuilpas aan? Uw nieuwe huisvuilpas is gratis. Bent u uw pas kwijtgeraakt? Dan kost een nieuwe pas € 21,20 (€ 21,90 in 2025).

Belt u liever?

Bel 14 050. U ontvangt een brief wanneer de pas voor u klaarligt op Harm Buiterplein 1.

Belangrijke tekst: Uw nieuwe huisvuilpas kost € 21,20 (€ 21,90 in 2025). U betaalt aan de balie met uw pinpas.

Veelgestelde vragen

Staat uw vraag er niet tussen? Bel 14 050 of bekijk de Afvalappexterne-link-icoon.

Ik heb een nieuwe pas aangevraagd maar de oude weer teruggevonden. Kan ik mijn geld terugkrijgen?

Nee, ook al is er mogelijk nog geen nieuwe pas aangemaakt. De oude pas blokkeert na de aanvraag van een nieuwe pas.

Hoelang moet ik wachten tot de pas geleverd wordt?

Bij online aanvraag krijgt u de pas thuisgestuurd binnen 5 werkdagen. Bij een telefonische aanvraag moet u de pas ophalen op Harm Buiterplein 1, Groningen.

Kan ik een gaatje in de pas maken om hem op te hangen?

Nee. Zo'n gaatje kan ervoor zorgen dat de pas niet meer werkt.

Hoeveel huisvuilpassen mag ik hebben op mijn adres?

Maximaal 1. Alleen voor panden met kamerverhuur, zoals studentenhuizen, kunt u meer dan 1 pas aanvragen. Hiervoor moet u wel extra kosten betalen.

Ik heb een pand met kamerverhuur en ik wil extra passen aanvragen. Hoe doe ik dat?

Vul het webformulierexterne-link-icoon in en verzend het.

Hoe zit het met nieuw opgeleverde woningen/appartementen?

Bij nieuwe woningen of appartementen hebt u een voorziening nodig voor de inzameling van huisafval. De eigenaar (en dus niet de bewoner) moet deze voorziening regelen met de gemeente. Dit geldt ook bij uitbreiding van het aantal adressen en verzelfstandiging van een woning. Voordat u een bouwplan indient, moet de pandeigenaar contact opnemen met Stadsbeheer. Bel 14 050.

De ondergrondse container werkt niet (goed). Waar kan ik dit melden?

Werkt de pas van uw buren ook niet op de container? Dan is er zeer waarschijnlijk een storing of is de container vol. Doe een melding. De gemeente probeert een storing binnen 24 uur op te lossen.