Hoe ruimt de gemeente bladeren op?

Van groen word je gelukkig. Daarom staan er in onze gemeente veel bomen. De bladeren van de bomen zijn ook goed om water op te vangen en hitte te voorkomen.

Hoe ruimt de gemeente herfstbladeren op?

In de zomer voorkomen bladeren extreme hitte en vangen ze water op bij hevige regenval. Als het kouder wordt, laten de bladeren los. Deze bladeren dwarrelen op straten en in parken neer. Medewerkers van de gemeente ruimen in de herfst de bladeren op. Omdat de bomen overal tegelijk hun bladeren verliezen, moet de gemeente prioriteiten stellen.

Onze hoogste prioriteit gaat naar plaatsen waar veel mensen komen of de bladeren kunnen leiden tot bijvoorbeeld uitglijden. Vaak zijn dit belangrijke fietspaden. Vanuit de hoofdstructuur gaan we steeds dieper de wijken en dorpen in.

We ruimen bladeren op de weg en in het gras op. Bladeren op de weg kunnen leiden tot gladheid. Bladeren op het gras zorgen voor verstikking van het gras. Bladeren onder bomen en planten laten we bij voorkeur liggen. Als dit direct naast de weg is, ruimen we ze vaak wel op, omdat de bladeren anders snel op de weg komen. Op sommige plekken blazen we bewust de bladeren het plantsoen in.

Bladeren onder bomen en planten zijn goed voor de natuur. Dieren kunnen eronder schuilen. En de bladeren verteren uiteindelijk en worden voedingstoffen voor de bodem. In het voorjaar hebben bomen en planten hier voordeel van.

Wat kunt u zelf doen?

U hoeft geen melding te maken van bladeren op de stoep of weg. We kunnen niet overal tegelijk zijn. We ruimen de bladeren op via een gefaseerd plan.

• Als u een tuin hebt, kunt u zelf ook de bladeren in de tuin laten liggen. Zo houdt u de grond vruchtbaar. Mocht u de bladeren wel willen opruimen, doe ze dan bij het GFT-afval (groene container). In wijken waar geen groene containers zijn, kunt u de bladeren bij het restafval doen (ondergrondse containers).
  • Gooi bladeren nooit op de weg. Daar kunnen andere bewoners ernstige hinder van ondervinden.
  • De gemeente ruimt geen bladeren op in tuinen van bewoners. Ook niet als het bladeren zijn van gemeentelijke bomen.

Omdat bomen in de gemeente op alle plekken tegelijk hun bladeren verliezen, slaan sommige bewoners de handen ineen. Zij organiseren een bladeren opruimochtend. Enkele keren worden deze bladeren geschonken aan natuurorganisaties waar de bladeren weer van belang zijn voor de natuur. Zo houden we de gemeente samen leefbaar.