Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen
Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen

Gerrit Krolbrug

De Gerrit Krolbrug wordt vernieuwd. De nieuwe brug moet in 2029 opengaan voor verkeer.  

De Gerrit Krolbrug  ligt in het verlengde van de Korreweg. Het is een belangrijke schakel. Het één van de drukste fietsroutes in de stad met dagelijks zo’n 16.000 fietsers. Ook voor voetgangers, minder mobielen en autoverkeer is de verbinding van belang. 

Vervanging van de brug

In 2019 is Rijkswaterstaat, samen met de gemeente Groningen, gestart met een onderzoek naar de vervanging van de Gerrit Krolbrug. Dat was nodig omdat de oude brug regelmatig last had van storingen en renovatie niet mogelijk was. Ook wil het Rijk het Van Starkenborghkanaal aanpassen zodat er grotere schepen kunnen varen. Het kanaal wordt daarom verbreed en de bruggen verhoogd. 

Tijdelijke situatie

Terwijl er plannen werden gemaakt voor een nieuwe brug werd de oude brug op 15 mei 2021 aangevaren en daarbij onherstelbaar beschadigd. Op 12 januari 2024 werd de tijdelijke hellingbaan geopend zodat  fietsers en de minder mobiele mensen gemakkelijk het Van Starkenborghkanaal kunnen oversteken. Autoverkeer over deze route is pas weer mogelijk als de nieuwe Gerrit Krolbrug klaar is. 

Meer informatie

Meer informatie vindt u op de website van Rijkswaterstaatexterne-link-icoon. Rijkswaterstaat en de gemeente Groningen werken samen aan de vervanging van de Gerrit Krolbrug en de Paddepoelsterbrug.

Voorlopig ontwerp van de omgeving van de nieuwe Gerrit Krolbrug

Raadsbesluiten

Voorlopig ontwerp omgeving

Tijdens de raadsvergadering van 18 december 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met het voorlopig ontwerp voor de omgeving van de nieuwe Gerrit Krolbrug. Lees het raadsvoorstel en alle bijbehorende stukken op de website van de gemeenteraadexterne-link-icoon.

Voorkeursvariant nieuwe Gerrit Krolbrug

Tijdens de raadsvergadering op 13 oktober 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd met de voorkeursvariant. Lees het raadsvoorstel en alle bijbehorende stukken op de website van de gemeenteraadexterne-link-icoon.

Veelgestelde vragen over de nieuwe Gerrit Krolbrug

Het ontwerp van de nieuwe Gerrit Krolbrug is de beste variant voor onze inwoners. We merken dat er veel vragen zijn over het ontwerp. De meeste vragen gaan over hoe makkelijk je de brug over gaat met fiets, scootmobiel, kinderwagen of bijvoorbeeld scooter. Hieronder de antwoorden op die vragen.

Is de nieuwe Gerrit Krolbrug steil?

Fiets of loop maar eens vanuit het zuiden naar centrum over het Herewegviaduct, dat is ongeveer net zo steil (gemiddeld 2,2% en maximaal 2,5% hellingspercentage), daar gaan elke dag duizenden mensen over.

Is de nieuwe Gerrit Krolbrug hoog?

De brug wordt 4,5 meter hoog dat is twee meter hoger dan nu. Ook dat is te vergelijken met het Herewegviaduct.

Hoe vaak gaat de nieuwe brug open?

Omdat de brug hoger is, passen kleine schepen er onderdoor en hoeft hij 30 procent minder vaak open. Ook gaat de nieuwe brug sneller open en dicht. Dus de duizenden gebruikers kunnen vaker doorfietsen en hoeven minder over de loopbruggen. Dat is ook een groot voordeel voor mensen in bijvoorbeeld een scootmobiel, die niet over de loopbrug kunnen. Dat is belangrijk voor ze, omdat er geen alternatieve verbinding in de buurt is.

Hoe zit het met de nieuwe fietsloopbrug?

Bij de nieuwe fietsloopbrug moet je 2 meter verder omhoog met de trap dan nu. In het ontwerp zie je dat die trappen gelijkmatig omhooggaan. Als je de huidige fietsloopbrug kan gebruiken, lukt dat met de nieuwe zeker. En je hoeft ‘m dus minder vaak te gebruiken, omdat de brug vaker dicht blijft.

Maken veel fietsers gebruik van de loopbruggen?

"De Gerrit Krolbrug staat altijd open", horen we vaak. Onderzoek wijst uit dat de meeste fietsers niet willen wachten bij een open brug. Ruim twee derde kiest voor de trappen en fietsloopbruggen. Hoe lager de brug, hoe vaker en langer de brug open staat en hoe hoger de de trappen zijn om over de fietsloopbrug te kunnen.

Waarom is de opening van de nieuwe brug pas in 2029?

Een nieuwe brug is een omvangrijk project dat we zorgvuldig willen uitvoeren. Op dit moment wordt de aanbesteding van het project voorbereid. De verwachting is dat deze procedure in de zomer van 2026 is afgerond. Daarna heeft de aannemer tijd nodig om het project voor te bereiden voordat de daadwerkelijke bouw start. De bouwtijd is ongeveer 2 à 3 jaar. 

Documenten

Documenten participatiegroep Gerrit Krolbrug 18 augustus 2020

Nieuwsbrieven