Briefadres aanvragen
Voorwaarden
U voldoet aan één van de volgende voorwaarden.
- U hebt geen woonadres. Een tijdelijk logeeradres of een adres op een vakantiepark zijn ook woonadressen. U moet zich dan inschrijven op dat adres.
- U woont in een zorginstelling (verpleeghuis, verzorgingshuis), gevangenis of een blijf-van-mijn-lijfhuis.
- U gaat tijdelijk naar het buitenland en wilt een adres in Nederland houden. Dit kan alleen als u korter dan 8 maanden weggaat.
Gaat u langer dan 8 maanden in het buitenland wonen?
Dan moet u een emigratie aan ons doorgeven.
Het adres van een rechtspersoon kan ook uw briefadres zijn
Ook het adres van een rechtspersoon kan uw briefadres zijn, zoals een stichting. Deze rechtspersoon moet in Nederland gevestigd zijn en moet zijn aangewezen door de gemeente.
Aanvragen
Hebt u nog geen briefadres? Stuur dan de volgende documenten:
- Ingevuld en ondertekend aanvraag- en toestemmingsformulier (pdf).
- Vul het eerste deel van het formulier zelf in.
- Laat de laatste pagina van het formulier invullen door de hoofdbewoner die toestemming geeft voor het briefadres.
- De hoofdbewoner en u moeten het formulier allebei ondertekenen. Vul elke vraag volledig en naar waarheid in.
- Kopie paspoort, ID-kaart of rijbewijs van de persoon die toestemming geeft voor het briefadres.
U ontvangt binnen 4 weken na de aanvraag een schriftelijk besluit op uw verzoek. Zorg dat u aanvraag compleet is, anders kunnen wij uw aanvraag niet in behandeling nemen.
Briefadres aanvragen (DigiD) >
Via de post
U kunt uw aanvraag ook per post doen. Voeg bij de aanvraag de benodigde documenten toe die hierboven zijn genoemd. En een kopie van uw eigen paspoort, ID-kaart of rijbewijs. Stuur uw aanvraagformulier en de documenten naar:
Gemeente Groningen
Postbus 30026
9700 RM Groningen.