Briefadres aanvragen

Als u geen woonadres in Nederland hebt, kunt u zich inschrijven met een briefadres op het adres van iemand die u kent. Zo kunt u belangrijke post van de overheid en andere instanties toch ontvangen. U moet dit aanvragen bij de gemeente.

Voorwaarden

U voldoet aan één van de volgende voorwaarden.

  • U hebt geen woonadres. Let op! Een tijdelijk logeeradres of een adres op een vakantiepark zijn ook woonadressen. U moet zich dan inschrijven op dat adres.
  • U woont in een zorginstelling (verpleeghuis, verzorgingshuis), gevangenis of een blijf-van-mijn-lijfhuis.
  • U gaat tijdelijk naar het buitenland en wilt een adres in Nederland houden. Dit kan alleen als u korter dan 8 maanden weggaat.
Gaat u langer dan 8 maanden in het buitenland wonen?

Dan moet u een emigratie aan ons doorgeven.

Het adres van een rechtspersoon kan ook uw briefadres zijn

Ook het adres van een rechtspersoon kan uw briefadres zijn, zoals een stichting. Deze rechtspersoon moet in Nederland gevestigd zijn en moet zijn aangewezen door de gemeente.

Aanvragen

Hebt u nog geen briefadres? Stuur dan de volgende documenten:

  • Ingevuld en ondertekend aanvraag- en toestemmingsformulier (pdf 34 kB).
    • Vul het eerste deel van het formulier zelf in.
    • Laat de laatste pagina van het formulier invullen door de hoofdbewoner die toestemming geeft voor het briefadres.
    • De hoofdbewoner en u moeten het formulier allebei ondertekenen.
      Let op! Vul elke vraag volledig en naar waarheid in.
  • Kopie paspoort, ID-kaart of rijbewijs van de persoon die toestemming geeft voor het briefadres.

U ontvangt binnen 4 weken na de aanvraag een schriftelijk besluit op uw verzoek. Zorg dat u aanvraag compleet is, anders kunnen wij uw aanvraag niet in behandeling nemen. 

Briefadres aanvragen (DigiD) >

Liever aanvragen per post?

U kunt uw aanvraag ook per post doen. Stuur uw aanvraag naar: Gemeente Groningen, Postbus 30026, 9700 RM  Groningen.

Meesturen

  • Ingevuld en ondertekend aanvraag- en toestemmingsformulier (pdf 34 kB).
    • Vul het eerste deel van het formulier zelf in.
    • Laat de laatste pagina van het formulier invullen door de hoofdbewoner die toestemming geeft voor het briefadres.
    • De hoofdbewoner en u moeten het formulier allebei ondertekenen.
      Let op! Vul elke vraag volledig en naar waarheid in.
  • Kopie van uw eigen paspoort, ID-kaart of rijbewijs.
  • Kopie paspoort, ID-kaart of rijbewijs van de persoon die toestemming geeft voor het briefadres.
  • Eventuele bewijsstukken dat u woont in (zorg)instelling of gevangenis.

U ontvangt binnen 4 weken na de aanvraag een schriftelijk besluit op uw verzoek. Zorg dat u aanvraag compleet is, anders kunnen wij uw aanvraag niet in behandeling nemen. 

Kosten

Geen kosten.