Aangifte en registratie levenloos geboren kind

Voordat u uw kindje kunt laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP), moet u eerst aangifte van overlijden doen.

Aangifte van overlijden

Maak een afspraak als de aangifte wordt gedaan door één van de ouders, een medewerker van het ziekenhuis of iemand anders die aanwezig was bij de geboorte.

Maak afspraak >externe-link-icoon

Nodig tijdens de afspraak

• Geldig identiteitsbewijs van de persoon die aangifte doet.
  • Verklaring van overlijden, afgegeven door de behandelend arts.
  • B-enveloppe (bestemd voor het Centraal Bureau voor de Statistiek) met daarin gegevens van de arts over het overlijden van uw kind.

Doe aangifte in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

Verlof

Om uw kind te kunnen begraven of cremeren hebt u toestemming (een verlof) van ons nodig. Dit verlof krijgt u direct bij de aangifte van overlijden van uw kind. Aangifte doet u daarom vóór de begrafenis of crematie.

Als de zwangerschap minder dan 24 weken was en uw kind heeft niet of minder dan 24 uur geleefd. Het is wel mogelijk om in deze situatie een verlof te krijgen. Bel 14 050 voor meer informatie.

Registreren in de BRP

U kunt uw kindje laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP).

Wat u moet weten

• U moet de registratie aanvragen in de gemeente waar u woont.
  • U kunt alleen persoonlijk uw eigen gegevens laten aanpassen. De andere ouder kan dit dus niet voor u doen.
  • Voor de registratie maakt het niet uit wanneer het kindje is geboren of de duur van de zwangerschap.
  • Voor de registratie van uw kindje is er een 'akte van levenloos geboren kind' of een 'akte van geboorte (levenloos)' nodig. Uw gemeente vraagt de akte op bij de gemeente waar het kindje is geboren.

Geen akte aanwezig?

Lees wat u moet doen als u nog geen akte van overlijden hebt.

Dan kan het zijn dat er geen aangifte is gedaan en dat er dus geen akte is opgemaakt.

Omdat er een akte nodig is om uw kindje in te schrijven, moet u alsnog een akte op laten maken door de gemeente waar het kindje is geboren.

U moet ook een bewijsstuk meenemen, bijvoorbeeld een verklaring van de (huis)arts, verloskundige of het ziekenhuis.

Dan doet u samen een schriftelijk verzoek. Dit geldt ook als u nu gescheiden bent.

Dan kan alleen de moeder een schriftelijk verzoek doen.

Meenemen

Geldig identiteitsbewijs.

Afspraak maken

Maak een afspraakexterne-link-icoon om langs te komen bij loket Centrum (Kreupelstraat 1) voor de registratie.

Stuur onderstaande documenten naar: Gemeente Groningen, Afdeling Burgerzaken, Postbus 30026, 9700 RM Groningen.