Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen
Logo van Gemeente Groningen dat doorverwijst naar de homepage van Gemeente Groningen

Informatie voor politieke partijen

Op 18 maart 2026 vindt de gemeenteraadsverkiezing plaats. Inwoners van Groningen kiezen dan de nieuwe gemeenteraad voor de komende vier jaar.

Informatie over de gemeenteraadsverkiezing

Deze informatie is bedoeld voor politieke partijen die willen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezing. U vindt hier alle belangrijke informatie over de registratie van een nieuwe partij, de kandidaatstelling en de vaststelling van de uitslag. Ook bevat deze informatie een overzicht van belangrijke data en deadlines.

1. Registratie van nieuwe politieke partijen

Politieke partijen (in de Kieswet en op officiële formulieren: politieke groepering) hebben meestal een naam, een zogenaamde aanduiding. Wilt u als nieuwe lokale partij meedoen aan de gemeenteraadsverkiezing in de gemeente Groningen? Dan kunt u uw aanduiding tot en met uiterlijk 22 december 2025 registreren bij het centraal stembureau.

1.1 Wat registreert u?

U registreert de naam waarmee uw partij op het stembiljet komt te staan, de zogenaamde aanduiding. Dit kan een volledige naam zijn (bijvoorbeeld. “Partij voor Groningen”), een afkorting of een combinatie daarvan.

Het is ook toegestaan om u niet te registreren en zonder aanduiding mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezing. Dit heet een “blanco lijst”. Er staat dan geen partijnaam boven de lijst met kandidaten en op het stembiljet, maar alleen een lijstnummer.

1.2 Welke documenten moet u inleveren?

Bij het indienen van een registratieverzoek moet u de volgende documenten inleveren:

  • Een volledig ingevuld registratieverzoek (Model G1-1);
  • Een kopie van de notariële akte met de statuten van de vereniging;
  • Een betalingsbewijs van de waarborgsom (€ 112,50).

Gehighlighte tekst: Uw partij moet een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid zijn.

1.3 Wanneer hoeft u zich niet te registreren?

Is de naam van uw partij al geregistreerd voor de Tweede Kamer, Provinciale Staten van Groningen of de gemeenteraad van Groningen? Dan hoeft u de aanduiding niet opnieuw te laten registreren.

Een overzicht van alle geregistreerde aanduidingen voor de gemeenteraad en de Provinciale Staten van Groningen vindt u op de website van de gemeente Groningen: https://gemeente.groningen.nl/centraal-stembureau

Een overzicht van alle geregistreerde aanduidingen voor de Tweede Kamer vindt u op de website van de Kiesraad: https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/tweede-kamer/partijnamen-en-logos/registerexterne-link-icoon

Als u aan een bestaande naam iets toevoegt, bijvoorbeeld “CDA Groningen” in plaats van “CDA”, dan wordt dit gezien als een nieuwe aanduiding. In dat geval moet u de aanduiding dus wél registreren. 

Een lokale afdeling moet altijd met de landelijke partij afstemmen of zij onder een aangepaste aanduiding mogen deelnemen.

1.4 Waarborgsom registratie aanduiding

Voor de registratie van een aanduiding moet een waarborgsom van €112,50 worden overgemaakt. De waarborgsom kan worden overgemaakt naar:

IBAN : NL75BNGH0285061925
Rekeninghouder: Gemeente Groningen, inz. Shared Service Centrum
O.v.v.: Registratie naam verkiezingen [partijnaam]

De waarborgsom wordt teruggegeven als de partij bij de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezing een geldige kandidatenlijst inlevert.

1.5 Beoordeling registratieverzoek

Het centraal stembureau beslist zo spoedig mogelijk over een verzoek tot registratie van een naam (aanduiding) en kijkt daarbij naar de voorwaarden uit artikel G3 van de Kieswet:

  • De naam is niet in strijd met de openbare orde;
  • De naam lijkt niet te veel op de naam van een andere politieke partij;
  • De naam lijkt niet te veel op een rechtspersoon die door de rechter verboden is;
  • De naam is niet op een andere manier misleidend;
  • De naam is niet langer dan 35 letters of andere leestekens.

De gemachtigde ontvangt schriftelijk bericht van de beslissing van het centraal stembureau. Daarnaast wordt de beslissing gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van de gemeente Groningen. Belanghebbenden hebben de mogelijkheid om binnen 6 dagen na publicatie beroep in te stellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

2. Kandidaatstelling

Op de dag van kandidaatstelling, maandag 2 februari 2026, moeten alle partijen tussen 09.00 en 17.00 uur naar het centraal stembureau (Gemeente Groningen, Kreupelstraat 1 te Groningen). De lijstinleveraar levert dan de kandidatenlijst, de bijlagen en de USB-stick met zip-bestand in. De kandidatenlijst met bijlagen doet u in de inlevermap die u begin januari van het centraal stembureau krijgt.

U kunt op de lijst minimaal 1 en maximaal 50 kandidaten plaatsen. De persoon die de kandidatenlijst inlevert moet gemachtigd zijn om dit namens de partij te doen.

2.1 Overzicht van de te overleggen stukken bij de kandidaatstelling
  • Een kandidatenlijst (model H1);
  • Een verklaring van de gemachtigde van een politieke groepering, waarin de bevoegdheid wordt verleend aan de inleveraar om boven de lijst de aanduiding van de groepering te plaatsen (model H3-1);
  • Een verklaring van instemming van iedere kandidaat (model H9);
  • Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van iedere kandidaat en van de lijstinleveraar;
  • Indien van toepassing: een verklaring van vestiging van alle kandidaten die niet in de gemeente Groningen wonen, dat zij bij benoeming in de gemeente Groningen gaan wonen.

Voor politieke partijen die nu niet in de gemeenteraad zitten geldt ook:

  • Ten minste 30 ondersteuningsverklaringen (model H4); 
  • Bewijs van betaling van de waarborgsom van € 225,00 (model H14).

De meeste formulieren kunt u printen vanuit de Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV). 

Alle formulieren voor de kandidaatstelling moeten op papier worden ingeleverd bij het centraal stembureau. Ze moeten ook ondertekend zijn. In sommige gevallen mag u een geprinte scan of kopie van een ondertekend formulier inleveren. Dit mag alleen als het centraal stembureau dat van tevoren duidelijk heeft gezegd. Vraag dit dus altijd na!

2.2 Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV)

De Kiesraad stelt de benodigde software voor de kandidaatstelling (OSV PP) in december 2025 beschikbaar via haar website. De uiterlijke datum dat de software wordt gepubliceerd is 22 december 2025. OSV PP helpt u bij het invullen en afdrukken van de juiste formulieren. U zorgt er met behulp van deze software voor dat u:

  • De benodigde papieren formulieren aanmaakt;
  • De bijbehorende digitale bestanden aanmaakt en opslaat op een USB-stick;
  • Vervolgens zowel de ondertekende papieren formulieren als de USB-stick met digitale bestanden inlevert in de map die u van de gemeente ontvangt.

U kunt in december en januari deelnemen aan online instructiesessies over OSV PP. Ook hierover leest u in december meer op de website van de Kiesraadwww.kiesraad.nlexterne-link-icoon

Gehighlighte tekst: Vul bij de persoonsgegevens van iedere kandidaat ook altijd het BSN in, ook al is dat in de software geen verplicht veld.

Belangrijke tekst: Helpdesk OSV
Voor vragen over OSV kunt u bellen met het Informatiepunt Verkiezingen van de Kiesraad: 070 426 6266. Bij afwezigheid krijgt u een automatisch bericht met de openingstijden. 
U kunt ook een e-mail sturen naar informatiepunt@kiesraad.nl .

2.3 Wie mogen op de lijst staan?

Iedereen die op een kandidatenlijst wil staan voor de gemeenteraadsverkiezing moet in de gemeente Groningen woonachtig zijn of een verklaring tekenen dat hij naar de gemeente Groningen zal verhuizen wanneer hij wordt benoemd.

Verder moet rekening worden gehouden met de volgende punten:

  • De kandidaat moet de Nederlandse nationaliteit óf de nationaliteit van een andere EU-lidstaat hebben;
  • Als de kandidaat een niet-EU nationaliteit heeft moet diegene minimaal 5 jaar onafgebroken legaal in Nederland wonen; 
  • Minderjarigen mogen op de lijst worden geplaatst, als zij op het moment van toelating tot de gemeenteraad maar meerderjarig zijn;
  • Een kandidaat mag niet op meer dan één lijst staan die voor deze gemeenteraadsverkiezing wordt ingeleverd;
2.4 Voorcontrole

Om op de dag van kandidaatstelling (maandag 2 februari) alles zo soepel mogelijk te laten verlopen biedt het centraal stembureau de mogelijkheid om tussen 19 en 29 januari 2026 al uw documenten te laten controleren. Dit gebeurt op afspraak. Door de voorcontrole voorkomt u dat er foute documenten worden ingeleverd op de dag van kandidaatstelling.

Gehighlighte tekst: U moet de kandidatenlijst en andere documenten op de dag van kandidaatstelling (2 februari 2026) tussen 09.00 en 17.00 uur persoonlijk inleveren. Ook als er bij de voorcontrole geen fouten zijn geconstateerd. 

Voor een afspraak, zowel voor de voorcontrole als voor het officieel inleveren, kunt u contact opnemen via e-mail: verkiezingen@groningen.nl

2.5 Verklaring van instemming (model H9)

Van elke kandidaat op de lijst moet een verklaring van instemming met de kandidaatstelling worden ingeleverd. Deze verklaring kan achteraf niet worden ingetrokken. 

De namen op de verklaring van instemming moeten in dezelfde volgorde staan als op de kandidatenlijst. Daarnaast moeten alle kandidaten een kopie van een geldig identiteitsbewijs inleveren. De gegevens moeten goed leesbaar zijn en overeenkomen met die op de verklaring van instemming.

Ontbreekt de verklaring van instemming en/of de kopie van een geldig identiteitsbewijs, dan wordt de kandidaat van de lijst geschrapt door het centraal stembureau. 

Advies: zorg voor een tijdige ondertekening van de instemmingsverklaringen (i.v.m. vakanties, afwezigheid etc.). 

2.6 Ondersteuningsverklaringen (alleen voor partijen die nu niet in de raad zitten)

Partijen die nog niet in de gemeenteraad zitten moeten minstens 30 ondersteuningsverklaringen inleveren van kiesgerechtigde inwoners van de gemeente Groningen. Het is aan te raden ongeveer 35 ondersteuningsverklaringen in te leveren. Zo voorkomt u dat u bij een eventuele ongeldige ondersteuningsverklaring een verzuim moet herstellen.

Een ondersteuningsverklaring moet in persoon worden afgelegd aan de balie van de gemeente Groningen (Kreupelstraat 1 te Groningen). Hierbij moet een geldig identiteitsbewijs worden getoond en moet ter plekke aan de balie een handtekening worden gezet op de ondersteuningsverklaring. 

Het afleggen van ondersteuningsverklaringen kan worden gedaan van 19 januari tot en met 2 februari 2026

De formulieren voor de ondersteuningsverklaringen kan een politieke groepering zelf aanmaken en printen via OSV. 

Gehighlighte tekst: Zorg ervoor dat de kandidatenlijst definitief is voordat u de ondersteuningsverklaringen print en verspreidt. Bij het inleveren op de dag van kandidaatstelling moet de volgorde van de kandidaten op de lijst namelijk hetzelfde zijn als de kandidaten en volgorde op de ondersteuningsverklaringen!

2.7 Waarborgsom (alleen voor partijen die nu niet in de raad zitten)

Partijen die geen zetel hebben in de huidige gemeenteraad van Groningen moeten voor de kandidaatstelling een bedrag van € 225,- overmaken. Deze waarborgsom moet uiterlijk op 19 januari 2026 zijn bijgeschreven op:

IBAN : NL75BNGH0285061925
Rekeninghouder: Gemeente Groningen, inz. Shared Service Centrum
O.v.v.: Waarborgsom kandidaatstelling GR26 [naam partij]

U krijgt de waarborgsom terug als u geen geldige lijst inlevert óf als u wel een geldige lijst inlevert en deze vervolgens meer dan 75% van de kiesdeler of een zetel haalt.

2.8 Zitting centraal stembureau en lijstnummering

Op dinsdag 3 februari 2026 beoordeelt het centraal stembureau in een besloten zitting alle ingeleverde lijsten. Bij het ontbreken van benodigde stukken zal de lijstinleveraar hiervan op de hoogte worden gesteld. Deze lijstinleveraar krijgt nog twee dagen de gelegenheid om deze zogenoemde verzuimen te herstellen op de bij wet geregelde tijden: op woensdag 4 en donderdag 5 februari van 9.00-uur tot 17.00 uur. 

Op vrijdag 6 februari 2026 stelt het centraal stembureau in een openbare zitting om 17.00 uur de lijsten definitief vast. De zitting vindt plaats in het Stadhuis van de gemeente Groningen, Grote Markt 1 te Groningen. Niet opgeloste verzuimen kunnen gevolgen hebben voor een individuele kandidaat of de gehele lijst. 

Aansluitend worden in deze zitting ook de lijstnummers vastgesteld. De lijstnummering is geregeld in de Kieswet. Eerst krijgen alle zittende partijen in de gemeenteraad een voorkeursnummer op basis van de volgorde van het aantal behaalde stemmen bij de vorige gemeenteraadsverkiezing. Daarna ontvangen alle overige partijen een lijstnummer op basis van loting. 

3. Uitslagvaststelling

Voorlopige uitslag

Op de avond van woensdag 18 maart 2026 maakt de gemeente een voorlopige uitslag bekend op basis van een eerste telling op het stembureau. Hierbij hoort ook een voorlopige zetelverdeling. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Centrale stemopneming (CSO)

De stemmen op kandidaten worden op donderdag 19 maart 2026 centraal geteld op één locatie: Martiniplaza. De centrale stemopneming verhoogt de controleerbaarheid en betrouwbaarheid van het telproces.

Definitieve uitslag

De officiële uitslag wordt op vrijdag 27 maart 2026 om 10.00 uur vastgesteld tijdens een openbare zitting van het centraal stembureau (Stadhuis, Grote Markt 1 te Groningen).

Iedereen kan tot 48 uur voor de zitting bij het centraal stembureau schriftelijk melding maken van fouten in een proces-verbaal van een stembureau of van het gemeentelijk stembureau. Hiervoor komt een formulier beschikbaar op de website van de gemeente Groningen: gemeente.groningen.nl/verkiezingenexterne-link-icoon.

4. Kalender (belangrijkste data)
DatumActiviteit
22 dec 2025Deadline registratie aanduiding partij
19 jan t/m 2 feb 2026Ondersteuningsverklaringen afleggen
19 jan 2026Deadline betaling waarborgsom kandidaatstelling
2 feb 2026Dag van kandidaatstelling
4 en 5 feb 2026Herstelperiode voor verzuimen
6 feb 2026Openbare zitting centraal stembureau (vaststelling lijsten en lijstnummering)
18 mrt 2026Dag van stemming
19 mrt 2026Centrale stemopneming
27 mrt 2026Openbare zitting centraal stembureau (vaststelling definitieve uitslag)
5. Contact

Team Verkiezingen – Gemeente Groningen

Kiesraad

www.kiesraad.nlexterne-link-icoon
070 - 426 62 66 (Informatiepunt Verkiezingen)