Winkeltijden in de gemeente Groningen

Normaal gesproken hebben alle winkels de mogelijkheid om dagelijks open te zijn tussen 06:00 en 22:00 uur, behalve op zondagen en de meeste feestdagen. Als u met uw winkel op afwijkende tijden open wilt zijn voor een bijzondere gelegenheid, vraagt u een ontheffing aan bij de gemeente.

Openingstijden

Van maandag t/m zaterdag mogen alle winkels open tussen 06:00 en 22:00 uur. Op deze regel zijn een paar uitzonderingen.

Zon- en feestdagen

Winkels mogen open tussen 12:00 en 22:00 uur op:

• Zondag
  • Nieuwjaarsdag
  • 1e en 2e Paasdag
  • Hemelvaartsdag
  • 1e en 2e Pinksterdag
  • 2e Kerstdag

Winkels mogen open tussen 06:00 en 22:00 uur op:

• Goede Vrijdag
  • 27 april (Koningsdag). Als deze dag op een zondag valt, dan geldt van 12:00 - 22:00 uur.
  • 24 december (dag voor Kerstmis). Als deze dag op een zondag valt, dan geldt van 12:00 - 22:00 uur.

Winkels moeten gesloten zijn op:

• 1e Kerstdag
  • 4 mei (dodenherdenking) na 19:00 uur

Daghoreca

Voor daghorecaexterne-link-icoon (in het plangebiedexterne-link-icoon van het bestemmingsplan Binnenstad) gelden dezelfde regels voor openingstijden als voor winkels. Maar daghoreca moet wel minstens 4 dagen per week geopend zijn vanaf uiterlijk 11:00 uur. Op zondag mag daghoreca open tussen 12:00 en 22:00 uur.

Ontheffing voor bijzondere gelegenheden

Voor bijzondere gelegenheden kunt u een ontheffing aanvragen om langer of eerder open te zijn. Aanvragen kan via ez@groningen.nl.

Avondwinkels en nachtwinkels

Voor winkels met een ontheffing voor de avond en/of nacht gelden andere regels. Er is in de gemeente ruimte voor 12 ontheffingen.

Mail voor meer informatie met ez@groningen.nl.