Vragen over zorg en ondersteuning

De gemeente is verantwoordelijk voor zorg en ondersteuning voor alle bewoners van de gemeente. Daar vallen veel vormen van ondersteuning onder. Bijvoorbeeld beschermd wonen, de Voedselbank, huishoudelijke hulp, dagbesteding, geldzaken, bij psychische problemen, pgb, individuele begeleiding, je inzetten voor je buurt, alle vormen van jeugdhulp (Wmo). Wmo staat voor Wet maatschappelijke ondersteuning. De Wmo zorgt ervoor dat iedereen kan meedoen aan de maatschappij en zo veel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen.

Hebt u een vraag om advies of ondersteuning?

Bij WIJ Groningen kunt u terecht met al uw vragen. Over ondersteuning, ontmoeting en activiteiten. Ook voor informatie en hulp bij extra’s en regelingen voor mensen met een laag inkomen. Het is er voor alle inwoners met een vraag. Dichtbij huis, bij u in de wijk.

• Via het WIJ-teamexterne-link-icoon is de toegang tot advies en ondersteuning geregeld. Binnen het WIJ-team kunt u samen met een hulpverlener, dat kan ook een vrijwilliger zijn, zoeken naar oplossingen voor uw probleem.
  • Wilt u andere buurtbewoners ontmoeten, meedoen aan activiteiten of deze organiseren in uw wijk? Ook dan bent u bij het WIJ-team aan het goede adres.
  • Vrijwilligers en mantelzorgers kunnen hier terecht voor ondersteuning.

Werk en Inkomen

Wilt u weten welke extra’s en regelingen de gemeente Groningen heeft? En hoe u hier gebruik van maakt? De medewerkers van de gemeente helpen u graag. U kunt er terecht met vragen over bijzondere bijstand, de witgoedregeling of andere regelingen van de gemeente.

Of bekijk het overzicht van extra’s en regelingen.