Nieuwe huisvuilpas aanvragen
Belt u liever?
Telefonisch aanvragen
U kunt ook telefonisch een nieuwe huisvuilpas aanvragen. Bel 14 050. U ontvangt een brief wanneer de pas voor u klaarligt op Harm Buiterplein 1.
Een nieuwe huisvuilpas kost bij telefonisch aanvragen € 21,40 (betaling met pin bij afhalen aan de balie op Harm Buiterplein 1, Groningen).
Veelgestelde vragen
Staat uw vraag er niet tussen? Bel 14 050 of raadpleeg de Afvalapp.
Kosten
Waarom is de pas zo duur?
De prijs is gebaseerd op de kostprijs van de pas, de nodige administratieve handelingen en de verzendkosten.
Ik heb een nieuwe pas aangevraagd maar de oude weer teruggevonden. Kan ik mijn geld terugkrijgen?
Nee, ook al is er mogelijk nog geen nieuwe pas aangemaakt. De oude pas blokkeert na aanvraag van een nieuwe pas.
Waarom bestaat er een verschil in prijs tussen online en telefonische aanvraag?
Bij een online aanvraag verlopen sommige processen automatisch. Een telefonische aanvraag kost meer inzet van medewerkers.
Ik heb een pas, maar die werkt niet meer. Moet ik betalen voor de nieuwe pas?
Nee
De vorige bewoner heeft de huisvuilpas niet achtergelaten. Moet ik betalen voor de nieuwe pas?
Nee
Meer vragen
Hoelang moet ik wachten tot de pas geleverd wordt?
Bij online aanvraag krijgt u de pas thuisgestuurd binnen 5 werkdagen. Bij telefonische aanvraag moet u de pas ophalen op Harm Buiterplein 1, Groningen.
Kan ik een gaatje in de pas maken om hem op te hangen?
Nee. Zo'n gaatje kan ervoor zorgen dat de pas niet meer werkt.
Hoeveel huisvuilpassen mag ik hebben op mijn adres?
Maximaal 1. Alleen voor panden met kamerverhuur, zoals studentenhuizen, kunt u meer dan 1 pas aanvragen. Hiervoor moet u wel extra kosten betalen.
Ik heb een pand met kamerverhuur en ik wil extra passen aanvragen. Hoe doe ik dat?
Vul het webformulier in en verzend het.
Hoe zit het met nieuw opgeleverde woningen/appartementen?
Bij nieuwe woningen of appartementen hebt u een voorziening nodig voor de inzameling van huisafval. De eigenaar (en dus niet de bewoner) moet deze voorziening regelen met de gemeente. Dit geldt ook bij uitbreiding van het aantal adressen en verzelfstandiging van een woning. Voordat u een bouwplan indient, moet de pandeigenaar contact opnemen met Stadsbeheer. Bel 14 050.
De ondergrondse container werkt niet (goed). Waar kan ik dit melden?
Werkt de pas van uw buren ook niet op de container? Dan is er zeer waarschijnlijk een storing of is de container vol. Doe een melding. De gemeente probeert een storing binnen 24 uur op te lossen.