NEE-NEE of JA-JA-sticker aanvragen

Sinds 20 oktober 2023 mogen bedrijven niet langer folders in een brievenbus stoppen zonder duidelijke toestemming van de bewoner. Bewoners die wel folders willen, kunnen dat aangeven met een nieuwe brievenbussticker.

Papierverspilling

Met de nieuwe maatregel wil de gemeente papierverspilling voorkomen. Inwoners gooien kilo's drukwerk ongelezen weg. Met een sticker op uw brievenbus kunt u zelf bepalen of en hoeveel drukwerk u krijgt.

Veel folders kunt u digitaal bekijken. Kijk voor een overzicht op de website van Milieu Centraalexterne-link-icoon.

Wel of geen sticker op de brievenbus

Bekijk de verschillende mogelijkheden.

Geen stickerIk wil geen reclamefolders, wel huis-aan-huisbladen
JA-JA-stickerIk wil wel reclamefolders en wel huis-aan-huisbladen
NEE-NEE-stickerIk wil geen reclamefolders en geen huis-aan-huisbladen

De oude NEE-JA sticker

U krijgt geen reclamefolders, maar wel huis-aan-huisbladen. Vanaf 20 oktober 2023 krijgt u hetzelfde zonder sticker. U mag de sticker verwijderen, maar het hoeft niet.

Sticker ophalen

De gemeente Groningen verstuurt deze stickers niet per post.

U kunt de stickers gratis afhalen:

• Loket Groningen Centrum, Kreupelstraat 1
  • Stadsbeheer, Duinkerkenstraat 45
  • Loket Harm Buiterplein 1
  • Loket Haren, Raadhuisplein 10
  • Loket Hoogkerk, Zuiderweg 70-2 (Vensterschool)
  • Loket Ten Boer, Hendrik Westerstraat 24

Bekijk de bezoekadressen en openingstijden.

Uitgelezen? In de papierbak

Het is belangrijk dat reclamefolders niet bij het restafval terechtkomen. Om van oud papier nieuw papier te kunnen maken, moeten wij papier apart inzamelen. Gooi daarom oude reclamefolders  - zonder plastic folie - in de papierbak.

Veelgestelde vragen

Geen sticker nodig.

Plak de de JA-JA-sticker op uw brievenbus.

Plak de NEE-NEE-sticker op uw brievenbus.

U krijgt huis-aan-huisbladen maar geen reclamefolders.

Hoeft niet, maar mag wel. Met een NEE-JA-sticker of zonder sticker krijgt u alleen de huis-aan-huisbladen.

Nee. De NEE-JA- sticker is overbodig geworden. Wilt u alleen huis-aan-huisbladen ontvangen? Dan hoeft u vanaf 20 oktober 2023 geen sticker meer op uw brievenbus.

Voor het folderpakket in plastic hoes moet u zich online aanmelden. Dat kan via inmijnbus.nlexterne-link-icoon.

Plak de sticker niet op de klep van de brievenbus. Als deze (onbedoeld) open blijft staan, ziet de bezorger de sticker niet. Plak de sticker binnen 10 centimeter van de opening van uw brievenbus.

U moet met een sticker aangeven dat u ongeadresseerd reclamedrukwerk wilt ontvangen. Het geeft niet hoe de sticker eruitziet. U kunt  duidelijke ja-ja-stickers halen bij de gemeente. U mag ook de stickers gebruiken die  met de folderpakketten zijn verstuurd.

Klachten