Iemand voordragen voor een lintje en Ereburgers

Kent u iemand die volgens u een lintje verdient? Een Koninklijke onderscheiding? En woont diegene in de gemeente Groningen? Dan kunt u die persoon voordragen bij de gemeente.

Hoe het werkt

Iemand voordragen

1. Vraag een aanvraagformulier aan via lintjes@groningen.nl of bel 14 050.
  2. Stuur het volledig ingevulde aanvraagformulier vóór 1 augustus naar:

Burgemeester gemeente Groningen
Postbus 20001
9700 PB  Groningen

Wat u moet weten

• Ieder jaar is er de zogenaamde lintjesregen. Een lintje is een Koninklijke onderscheiding voor iemand die bijzonder verdienstelijk is geweest voor de samenleving. De burgemeester reikt de lintjes uit.
  • Kent u iemand die volgens u een lintje verdient en die niet in de gemeente Groningen woont? Vraag dan een lintje aan bij de burgemeester van de gemeente waar die persoon woont.

Wie kan een lintje krijgen?

Iemand die uitzonderlijke verdiensten voor de samenleving heeft verricht, kan een lintje krijgen.

Een 40-jarig dienstverband bij een werkgever is tegenwoordig niet meer genoeg. Maatschappelijke functies, bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, worden veel belangrijker gevonden.

Deze verdiensten moeten:

• Onbetaald en gedurende lange tijd verricht zijn: tenminste gedurende 15 jaar en voor gemiddeld minimaal 6 uur per week.
  • Werkzaamheden zijn die een bijzondere uitstraling hebben naar de samenleving en uitgaan boven wat normaal gesproken van iemand verwacht mag worden.