environmental-street iconGrofvuil wegbrengen of laten ophalen

Grofvuil is huishoudelijk afval dat niet in een vuilniszak of grijze afvalcontainer past en geen schadelijke stoffen bevat.

Wegbrengen naar afvalbrengstation

U kunt uw grofvuil brengen naar de 2 afvalbrengstations in de stad Groningen. U mag tot 4 keer per kalenderjaar gratis grof huishoudelijk afval brengen (als het per keer niet meer is dan 3 m3). Komt u vaker, dan moet u daarvoor betalen.

Zijn de spullen die u brengt nog bruikbaar? Lever ze dan in bij de Kringloopcontainer die op het afvalbrengstation staat aan Duinkerkenstraat 99 (geen witgoed, meubels, boeken of kleding). Zo helpt u mee om armoede in de gemeente te bestrijden.

Vervoer

U kunt grof huishoudelijk of grof tuinafval brengen met:

• een bakfiets,
  • een personenauto,
  • een 1 of 2-assige aanhanger van maximaal 3 meter lang
  • of een verhuisbus die te besturen is met rijbewijs B.

Vrachtwagens, tractoren, boerenwagens en aanhangers langer dan 3 meter mogen geen gebruik maken van het afvalbrengstation.

Gratis gebruik bakfiets

Wilt u een bakfiets gebruiken voor het vervoer van uw grofvuil naar een afvalbrengstation? Reserveer dan een bakfiets bij de Stadswerkplaats, A-Kerkhof 30 in Groningen, telefoon 050 313 14 90. Of leen de elektrische bakfiets bij Het GroenHuis, Madoerastraat 18 in Groningen, telefoon 050 589 08 81.

Voorwaarden:

• Alleen inwoners van de gemeente Groningen mogen een bakfiets gratis lenen. Bedrijven niet.
  • U leent een bakfiets alleen gratis voor het vervoeren van grofvuil.
  • U krijgt een verklaring ‘gebruik bakfiets grofvuil’ mee van de Stadswerkplaats. Deze verklaring moet u laten ondertekenen op het afvalbrengstation en bij terugkomst weer afgeven aan de Stadswerkplaats.
  • Belaad de bakfiets niet te zwaar.
  • Let erop dat u bij de afvalbrengstations een heuveltje op moet.

Kijk voor verhuurvoorwaarden en openingstijden op de website van de Stadswerkplaats of de website van Het GroenHuis.

Welk grofvuil kunt u wegbrengen?

O.a. bedspiralen, matrassen, meubels, hang- en legkasten, houten hokken van kleine huisdieren, huisraad, vlak- en vensterglas zonder kozijnen, laminaat, vloerbedekking, niet-chemisch afval. Maar ook: brandblussers (halon), gasflessen, loodwikkels, rookmelders, piepschuim van verpakkingsmateriaal, frituurvet, autobanden zonder velg (maximaal 4 stuks).

Laten ophalen

Meld uw grofvuil online aan of bel 14 050.

• Online betaalt u direct via iDeal. Als u belt, dan krijgt u later een rekening.
  • U ziet of hoort meteen op welke dag de gemeente de spullen komt ophalen.
  • Op de ophaaldag zet u de spullen tussen 06:00 en 08:00 uur 's morgens aan de openbare weg  (grofvuil op eigen terrein wordt niet meegenomen).
  • U bundelt de spullen of u zet ze bij elkaar.

Tarieven

• € 52,65 voor grofvuil tot 1½ kubieke meter
  • € 75,14 voor grofvuil tussen 1½ kubieke meter en 3 kubieke meter
  • € 101,46 voor grofvuil tussen 3 en 4½ kubieke meter

Voorwaarden

• Per keer mag u in totaal maximaal 4,5 kubieke meter aanbieden.
  • Elk stuk mag maximaal 1,5 meter lang zijn en 1 meter breed (met uitzondering van bedden en banken).
  • Los afval moet u stevig bundelen.
  • Elk los stuk of elke bundel mag maximaal 25 kilo wegen.
  • Als u de afspraak om grofvuil op te laten halen pas afzegt op de dag zelf, moet u voorrijkosten betalen.

Meer informatie

• Bijna al het grofvuil wordt gerecycled. Kijk op de website van Milieu Centraal hoe nieuwe grondstoffen worden gemaakt van bijvoorbeeld meubels, bedden, matrassen, vloerbedekking, metalen voorwerpen, spiegels en vlakglas.