Afsluiten Eikenlaan voor doorgaand autoverkeer
De gemeente Groningen wil de Eikenlaan in Groningen afsluiten voor doorgaand autoverkeer. De Eikenlaan is de weg tussen de wijken Paddepoel en Selwerd. De Eikenlaan is een drukke weg en wordt in de toekomst nog drukker als we geen maatregelen nemen.
Over dit project
Met een autoknip in de buurt van de fietsoversteek bij Park Selwerd ontmoedigen we het doorgaande autoverkeer waardoor de drukte op de Eikenlaan fors afneemt. Doorgaand verkeer moet dan de noordelijke ringweg gebruiken.
Autoverkeer kan nog steeds gebruik maken van de Eikenlaan, maar niet langer doorrijden van de Iepenlaan naar de Zonnelaan (of andersom). De Eikenlaan blijft wel volledig beschikbaar voor onder andere het openbaar vervoer en de hulpdiensten. De snelheid blijft 50 km per uur.
Uit verkeersonderzoek (pdf 275 kB) blijkt dat het afsluiten van de Eikenlaan voor doorgaand verkeer ook gevolgen zal hebben voor andere straten in de buurt. Zoals extra sluipverkeer via de Wilgenlaan en Dierenriemstraat. Daarom is het noodzakelijk ook daar maatregelen te nemen om sluipverkeer te voorkomen en aandacht voor meer verkeer op de Iepenlaan.
Waarom deze maatregelen?
De leefbaarheid voor bewoners van de Eikenlaan staat steeds meer onder druk, vanwege de geluidsoverlast en de luchtkwaliteit. Ook is het lastig om over te steken, bijvoorbeeld bij de Vensterschool, Winkelcentrum Paddepoel en sporthal Selwerd. Bij ongewijzigd beleid zou het aantal motorvoertuigen op de Eikenlaan per etmaal toenemen van 8.500 nu tot 11.000 in 2040.
Het afsluiten van de Eikenlaan voor doorgaand verkeer zorgt voor een forse afname van de verkeersdrukte. Met als doel:
- Betere leefbaarheid voor bewoners door minder geluidsoverlast en betere luchtkwaliteit.
- Veiliger Eikenlaan door minder drukte.
- Makkelijker oversteken voor fietsers en voetgangers, vooral tijdens de spitstijden.
- Beter doorstroming op de slimme fietsroute van en naar Zernike.
- Betere doorstroming van bussen en hulpdiensten als ambulances en brandweer.
- Winkelcentrum Paddepoel en Selwerd beter bereikbaar voor fietsers en voetgangers.
Mobiliteitsvisie
In de mobiliteitsvisie heeft de gemeenteraad ervoor gekozen dat autoverkeer zoveel mogelijk gebruik maakt van de ringwegen. Nu wordt de Eikenlaan vaak als route gebruikt en de verwachting is dat de Eikenlaan steeds drukker wordt. Lees meer over de achtergrond van de autoknip en de uitkomsten van het verkeersonderzoek. De gemeenteraad neemt in 2025 een besluit over de plannen.
Participatie
De gevolgen van het afsluiten van de Eikenlaan voor doorgaand verkeer zijn fors. Daarom werkt de gemeente de plannen zorgvuldig uit in samenspraak met mensen en organisaties uit de nabije omgeving. We zijn in gesprek met de wijkplatformen Paddepoel, Selwerd en Tuinwijk. Zij hebben samen een alternatieve visie op een knip in de Eikenlaan. Deze visie wordt door ons ook serieus bekeken en beoordeeld.
Ook organiseren we begin 2025 inloopbijeenkomsten om bewoners, ondernemers en andere belangstellenden te informeren over de plannen en wat dit voor hen kan betekenen. We willen ophalen waar de knelpunten zitten en welke zorgen er leven bijvoorbeeld over de bereikbaarheid van buurten voor woon-werkverkeer, de bereikbaarheid van het winkelcentrum of over meer verkeer in andere straten.
Planning
- Voorjaar 2025: inloopbijeenkomsten: informeren en ophalen zorgen en knelpunten bij bewoners, ondernemers en organisaties in de buurt.
- 2024/2025: maken van uitvoeringsplan en procedures t.b.v. invoering.
- 2e kwartaal2025: kredietaanvraag bij gemeenteraad.
- 2026: uitvoering werkzaamheden.
Meer informatie
Hebt u vragen of opmerkingen? Dan kunt u gebruik maken van het contactformulier. Vul bij onderwerp 'Autoknip Eikenlaan’ in.