Aanmeld- en registratieplicht handelaren en opkopers

Bent u opkoper of handelaar in de gemeente Groningen? Dan moet u zich verplicht aanmelden bij de gemeente en een in- en verkoopkoopregister bijhouden. Stopt u als opkoper? Of opent, sluit of verhuist u een vestiging? Ook dit moet u doorgeven aan de gemeente.

Aanmelden als opkoper of handelaar

Bent u in Groningen gevestigd als handelaar/opkoper? En koopt u tweedehands goederen zakelijk op, ruilt u of neemt u goederen in? Zoals (edel)metalen, uurwerken, kunstvoorwerpen, (brom)fietsen, elektronica, auto’s of auto-onderdelen? Dan moet u zich aanmelden via het online aanmeldformulierexterne-link-icoon van het Digitaal Opkopersloket (DOL).

In- en verkoopregister bijhouden

Als handelaar of opkoper in de gemeente Groningen bent u verplicht een in- en verkoopregister bij te houden. In dit register geeft u door welke producten u gekocht hebt. U moet melden waar, wanneer en van wie u het product gekocht hebt. Ook moet u informatie doorgeven over de verkoop van het product. U krijgt automatisch inloggegevens voor het Digitaal Opkopersregister (DOR) na uw aanmelding bij het Digitaal Opkopersloketexterne-link-icoon