U bent hier

Onderhoud webformulieren

Van zaterdag 08:00 uur (20 okt.) tot zondag 15:00 uur (21 okt.) zijn de meeste webformulieren niet beschikbaar.

Deurbeleid

Bent u geweigerd in de horeca? Denkt u dat u gediscrimineerd bent? Meld het bij het Panel Deurbeleid.

Let op:

Slachtoffer of getuige van discriminatie buiten de horeca? Meld het bij het Discriminatie Meldpunt Groningen.

Wat u moet weten

  • De klacht moet binnen 5 dagen na de weigering worden ingediend
  • De klacht moet betrekking hebben op een weigering aan de deur

Wanneer de klacht hieraan voldoet, zal het panel onderzoek gaan doen naar de klacht. Het panel vraagt informatie op bij de klager en de horecaondernemer. Daarna doet het panel uitspraak.

Wat doet het panel?

Het Panel Deurbeleid Groningen onderzoekt klachten van mensen die denken onterecht geweigerd te zijn in de horeca. In het panel zitten medewerkers van gemeente Groningen, de politie, Koninklijke Horeca Nederland (KHN), horecaondernemers en het Discriminatie Meldpunt Groningen (DMG). Het panel komt maandelijks bijeen.

Werkwijze van het panel

Het toegangsbeleid van de horeca wordt door het panel getoetst aan de volgende criteria:

  • iedereen moet op dezelfde wijze toegang tot de Groningse horeca krijgen
  • toegangscriteria zoals kleding, leeftijd etc. moeten duidelijk omschreven zijn
  • toegangscriteria moeten duidelijk zichtbaar op de buitenkant van een horecabedrijf bij de entree te lezen zijn
  • als bezoekers worden geweigerd, moet duidelijk worden verteld op basis waarvan ze zijn geweigerd

Het panel beoordeelt niet of een lokaalverbod terecht is opgelegd.

Bemiddeling

Het panel kan ook kiezen voor bemiddeling. Het panel gaat dan om tafel met de klager en de horecaondernemer. De partijen zoeken dan naar een oplossing. Als de bemiddeling lukt dan geeft het panel geen oordeel. Lukt de bemiddeling niet dan zal het panel de klacht alsnog toetsen aan het toegangsbeleid en een uitspraak doen.

Het panel doet in ieder geval binnen 2 maanden uitspraak.

Uitspraak

Het panel laat zowel de klager als het betrokken horecabedrijf weten of de klacht gegrond of ongegrond is. Als het panel dat nodig vindt kan het panel het horecabedrijf vragen om het deurbeleid aan te passen.

Contact

U kunt met het Panel Deurbeleid in contact komen via e-mail: info@discriminatiemeldpunt.nl, via telefoonnummer 050 549 87 02 of per post via:

Discriminatie Meldpunt Groningen
t.a.v. Panel Deurbeleid
Postbus 1622
9701 BP  Groningen