U bent hier

Coronavirus: gezondheid en ondersteuning

Waar kunt u terecht met uw vragen over gezondheidszorg en hulp tijdens de coronacrisis?

Gezondheidsvragen

GGD

Vragen over het coronavirus kunt u stellen aan de GGD Groningen. Veel antwoorden kunt u al vinden op de website van de GGD Groningen.

RIVM

Op de website van het RIVM vindt u een actuele lijst met vragen en antwoorden.

Telefoonnummer

Hebt u vragen over het coronavirus? Bel het publieksinformatienummer: 0800 - 1351 (tussen 08:00 en 20:00 uur). Vanuit het buitenland: +31 20 205 1351.

WIJ Groningen

Hebt u vragen over bijvoorbeeld beschermd wonen, dagbesteding, psychische problemen of jeugdhulp? Voor hulp en advies kunt u terecht bij de WIJ-teams van WIJ Groningen. In verband met het coronavirus zijn WIJ-locaties alleen op afspraak open. Bekijk de contactgegevens van de WIJ-teams. Houdt wij.groningen.nl in de gaten voor meer nieuws. Op deze pagina van WIJ vindt u informatie over hulpacties door vrijwilligers.

Zorg over kwetsbare mensen

  • Bent u ongerust over gezinnen of kinderen in uw buurt? Dan kunt u contact opnemen met WIJ Groningen.
  • Maakt u zich heel erg zorgen over de veiligheid van kinderen (kindermishandeling), verwaarlozing, huiselijk geweld, seksueel geweld? Neem dan contact op met Veilig Thuis Groningen (0800 - 2000).
  • Maakt u zich zorgen over dak- en thuislozen? Neem dan contact op met het Meldpunt Overlast en Zorg.

Taxivervoer (Wmo)

Vanaf 15 juni kunt u reizen tussen 06:00 uur en 01:00 uur. Voor het Wmo-vervoer zijn de belangrijkste richtlijnen om te reizen:

  • Het is verplicht om een mondkapje te hebben in het taxivervoer. Bij minder dan 1,5 meter afstand tussen de chauffeur en de reiziger of tussen reizigers onderling is het dragen van een mondkapje verplicht. Zorg dus dat u altijd een niet medisch mondkapje bij u hebt.
  • Hebt u klachten die mogelijk wijzen op een besmetting met het coronavirus? Dan kunt u geen gebruik maken van het Wmo-vervoer.
  • Uw bagage mag mee, zoals bijvoorbeeld een rollator.
  • U kunt uw scootmobiel meenemen in de Wmo-taxi. 
  • Betaling kan alleen via automatische incasso, machtiging of gepast contant geld. Als er een mobiel pinapparaat in de taxi aanwezig is, dan kunt u ook (contactloos) pinnen. De chauffeur heeft geen wisselgeld.
  • Boek uw reis bij voorkeur 24 uur van te voren.
  • Reis bij voorkeur buiten de spitstijden, deze zijn van 07:00 uur tot 09:00 uur en van 14:00 uur tot 16:00 uur.
  • Uw vervoerder kan u vragen om uw reistijden indien mogelijk aan te passen. Dit vanwege het aantal beschikbare voertuigen en chauffeurs.
  • Voor reserveringen en vragen over de aangepaste richtlijnen kunt u contact opnemen met uw vervoerder. 

Houd rekening met elkaar!

De chauffeurs werken volgens aangepaste richtlijnen van het KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer). Zij houden zich aan de richtlijnen van het RIVM. Wij vragen hetzelfde van u.

Helaas is het zo dat er door de coronacrisis minder chauffeurs en voertuigen beschikbaar zijn. Hierdoor kunnen we niet altijd rijden zoals u dat gewend was. De chauffeurs doen alles wat ze kunnen, maar moeten het ook doen met de mogelijkheden die er zijn. Dat vinden we heel vervelend. Maar in deze onzekere tijden hebben we ook uw hulp en begrip nodig. Lees meer op de site van Publiek Vervoer

Rode Kruis hulplijn

Zit u in quarantaine of thuisisolatie? U kunt erover praten met de Rode Kruis hulplijn (070 - 44 55 888). Ook kunt u de Rode Kruis hulplijn bellen voor extra hulp of advies.

Mantelzorg

Hebt u vragen als mantelzorger, dan staan de medewerkers van het steunpunt Mantelzorg voor uw klaar op telefoonnummer 050 - 312 60 00 of mip.groningen@humanitas.nl.

Information in English

Read about health and assistance in English.