U bent hier

Coronavirus: gezondheid en ondersteuning

Waar kunt u terecht met uw vragen over gezondheidszorg en hulp tijdens de coronacrisis?

Laatst gewijzigd: 8 april 2021

Gezondheidsvragen

GGD

Vragen over het coronavirus kunt u stellen aan de GGD Groningen. Veel antwoorden kunt u al vinden op de website van de GGD Groningen.

RIVM

Op de website van het RIVM vindt u een actuele lijst met vragen en antwoorden.

Telefoonnummer

Hebt u vragen over het coronavirus? Bel het publieksinformatienummer: 0800 - 1351 (tussen 08:00 en 20:00 uur). Vanuit het buitenland: +31 20 205 1351.

WIJ Groningen

Hebt u vragen over bijvoorbeeld beschermd wonen, dagbesteding, psychische problemen of jeugdhulp? Voor hulp en advies kunt u terecht bij de WIJ-teams van WIJ Groningen. In verband met het coronavirus zijn 4 WIJ-locaties alleen op afspraak open. Bekijk de contactgegevens van de WIJ-teams. Houdt wij.groningen.nl in de gaten voor meer nieuws. Op deze pagina van WIJ vindt u informatie over hulpacties door vrijwilligers.

Zorg over kwetsbare mensen

  • Bent u ongerust over gezinnen of kinderen in uw buurt? Dan kunt u contact opnemen met WIJ Groningen.
  • Maakt u zich heel erg zorgen over de veiligheid van kinderen (kindermishandeling), verwaarlozing, huiselijk geweld, seksueel geweld? Neem dan contact op met Veilig Thuis Groningen (0800 - 2000).
  • Maakt u zich zorgen over dak- en thuislozen? Neem dan contact op met het Meldpunt Overlast en Zorg.

Taxivervoer (Wmo)

Dienstverlening Wmo-vervoer naar vaccinatielocaties in Groningen en Drenthe.

Hoe kom ik naar de vaccinactielocatie?

Het kan zijn dat het moeilijk voor u is om naar de vaccinatielocatie te gaan. In dat geval kunt u een begeleider meenemen. Denk beiden om een mondkapje. Als de begeleider geen huisgenoot is, is het dragen van een mondkapje ook verplicht in de auto.

Maak eerst een afspraak voor een vaccinatie (via het afsprakennummer dat in uw uitnodigingsbrief staat), voordat u een afspraak maakt over het vervoer.

Als u geen vervoer heeft naar de vaccinatielocatie kunt u hulp vragen aan:

  • Een naaste of mantelzorger.
  • Hebt u een indicatie voor het Wmo-vervoer en/of voor de Valys? Dan kunt u gebruik maken van het Wmo-vervoer of van uw Valyskaart.
  • Eventuele vrijwilligers of organisaties, zoals: AutoMaatje en Het Rode Kruis.
  • Ook kunt u voor hulp bij vervoer bellen met `Groningers helpen elkaar’, een initiatief van Groningse vrijwilligersorganisaties waaronder Humanitas.
  • Ook kunt u gebruik maken van initiatieven bij u in de wijk:
    • Inwoners van de wijken Vinkhuizen, Paddepoel, Gravenburg en De Held kunnen gebruik maken van de Vinkmobiel. Inwoners uit de wijken Lewenborg, Beijum, De Hunze, Van Starkenborg, Oosterhogebrug en Zuidwolde kunnen gebruik maken van de Loodsmobiel of de Heerdmobiel.
    • Voor vragen en voor het reserveren van een rit met de Vinkmobiel, Loodsmobiel of Heerdmobiel kunt u contact opnemen met 085 79 20 377.
    • Inwoners van de wijk Selwerd kunnen contact opnemen met de Buurttaxi via 06 19 34 95 73

Met het Wmo-vervoer naar de vaccinatie in Groningen en Drenthe? Dan is het volgende belangrijk:

  • Reservering van een vaccinatierit graag zo snel mogelijk, maar minimaal 24 uur van tevoren.
  • Vervoerder boekt een heen- en terugreis waarbij de terugreis in principe 45 minuten na de aankomsttijd wordt gepland.
  • Als pashouder geen meereizende/begeleider heeft dan gaan we ervanuit dat de pashouder zélf in staat is om de ingang van de locatie te bereiken en vanuit de uitgang de taxi.
  • De chauffeur helpt de reiziger bij het in- en uitstappen van de auto maar kan niet mee naar binnen.
  • De taxi wacht op de afgesproken vertrektijd bij de uitgang. Door de gescheiden looproutes is dit vaak niet dezelfde plaats als de ingang.

Regels Wmo-vervoer en zorgvervoer (vanaf 18 jaar)

Sinds 8 februari 2021 gelden er nieuwe regels voor het Wmo-vervoer: 

  • Boek uw reis 24 uur van tevoren. Gebruik alleen WMO-vervoer als het echt nodig is en u geen ander vervoer heeft. De taxi kunt u niet gebruiken voor vervoer naar een corona-teststraat.
  • Wanneer u klachten heeft die lijken op een coronabesmetting, kunt u niet reizen met het Wmo-vervoer.
  • De vervoerstijden zijn van 06:00 tot 21:00 uur. Reis bij voorkeur buiten de spitstijden: van 07:00 tot 09:00 uur en van 14:00 uur tot 16:00 uur.
  • Betaling moet via automatische incasso/machtiging, (gepast) contant geld of pin.

Gebruik mondkapje

Reizigers moeten verplicht een medisch mondkapje (type II of type IIR) dragen. Voor reizigers uit 1 woongroep of 1 huishouden is een niet-medisch mondkapje voldoende. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het juiste mondkapje. De vervoerder geeft dit aan als u de rit reserveert.

Zitplaatsen

Voor onze voertuigen geldt een beperking van het aantal zitplaatsen. Er mag maar 1 persoon zitten per bank of rij stoelen. Reizigers mogen niet recht achter elkaar of recht achter de chauffeur zitten. Een reiziger in een rolstoel wordt gezien als 1 zitplaats. Als een begeleider mee moet reizen, moet deze een medisch mondkapje dragen. Sommige reizigers kunnen, vanwege een medische indicatie, geen mondkapje dragen. In dat geval moet rekening worden gehouden met een zo groot mogelijke afstand tot de chauffeur en de anderen.

In een bus kunnen maximaal 4 personen mee. In sommige situaties kunnen dit ook 2 of 3 personen zijn. In een normale personenauto mag de reiziger alleen rechts achterin reizen. Als dit niet mogelijk is, kunt u eventueel vervoerd worden met een rolstoelbus. Neem hiervoor eerst contact op met uw WIJ-team.

Reizigers moeten zoveel mogelijk zelf in- en uitstappen en de gordel omdoen. De chauffeur mag hierbij helpen als dat nodig is. De chauffeur moet zijn/haar handen desinfecteren nadat deze een reiziger heeft geholpen.

Lees ook het complete protocol Wmo-vervoer.

Bij vragen of onduidelijkheden vragen wij u contact op te nemen met de vervoerder.

Uitzonderingen op de vervoerstijden

Tijdens de avondklok is het, zonder geldige reden, voor niemand toegestaan om te reizen. Het Wmo-vervoer en de hubtaxi blijven tot 01:00 uur rijden voor reizigers die een noodzakelijke reis moeten maken. U bepaalt zelf wanneer een reis noodzakelijk is. U moet in dit geval in het bezit zijn van een Eigen verklaring avondklok. Als u reist voor uw werk moet u ook in het bezit zijn van een “Werkgeversverklaring”. De werkgeversverklaring kun u aanvragen bij uw eigen werkgever.

Helaas is het zo dat er door de coronacrisis minder chauffeurs en voertuigen beschikbaar zijn. Hierdoor kunnen we niet altijd rijden zoals u dat gewend was. De chauffeurs doen alles wat ze kunnen, maar moeten het ook doen met de mogelijkheden die er zijn. Dat vinden we heel vervelend. Maar in deze onzekere tijden hebben we ook uw hulp en begrip nodig. Lees meer op de site van Publiek Vervoer

Rode Kruis hulplijn

Zit u in quarantaine of thuisisolatie? U kunt erover praten met de Rode Kruis hulplijn (070 - 44 55 888). Ook kunt u de Rode Kruis hulplijn bellen voor extra hulp of advies.

Mantelzorg

De avondklok heeft ook gevolgen voor mantelzorgers. U kunt met de Eigen verklaring avondklok over straat als u noodzakelijke mantelzorg moet verlenen na 22:00 uur.

Hebt u vragen als mantelzorger, dan staan de medewerkers van het steunpunt Mantelzorg voor uw klaar op telefoonnummer 050 312 60 00 of mip.groningen@humanitas.nl.

Information in English

Read about health and assistance in English.