U bent hier

Scheepsinspectie in de Eemshaven: twee uur op de Bahama’s

De GGD heeft als taak het controleren van schepen in de internationale vaart op risico’s op het verspreiden van infectieziekten.

Schepen moeten die inspecties op internationale criteria zelf aanvragen. Huup Reuver is een van de inspecteurs die dan langs kan komen om het vaartuig te bekijken.

Rood autootje

Het kleine rode autootje van de gemeente parkeert Huup Reuver tussen rijen auto’s uit Duitsland, Polen, Frankrijk, België. Tegenover de wagens ligt de Vestland Cygnus voor een dagje aangemeerd in de Eemshaven. Nieuwe voorraden worden ingescheept. Een verse bemanning gaat aan boord om twee weken op zee te werken aan windmolens ongeveer 80 kilometer verder de Noordzee op. Overdag zitten ze op en in de gigantische windmolens. Tussendoor kunnen ze ontspannen op het schip. Het is een drijvend hotel, met 52 tweepersoonshutten, bioscoopkamers, ontspanruimtes, fitness en een restaurant.

Bahama’s

Het schip is van een Noorse reder en vaart onder de vlag van de Bahama’s. Op het moment dat we de loopplank overgaan komen we officieel op grondgebied van de Bahama’s. De gehele bemanning bestaat uit Bulgaren, horen we bij binnenkomst. Eenmaal aan boord klimmen we via ijzeren trappen naar de brug. De geur van vers gebakken vis stijgt op uit de pijpen die in verbinding staan met het kombuis diep onderin het schip. “Daar schommelt het schip het minst,” legt Huup uit. Op zijn hoofd de verplichtte helm en gehuld in fluoriserend geel.

De brug

“Port Health Inspector”, meldt hij zich op de brug. Twee jongemannen komen hem tegemoet. “The captain is downstairs with another inspector.” Omdat het schip een keer in de twee weken aanmeert, moet dan alles gebeuren. Alle voorraden worden bijgevuld en alle inspecties gedaan. In dit geval is de Inspectie voor Leefomgeving en Transport onaangekondigd langsgekomen. De afspraak met Huup is ingepland. Alle schepen voor de internationale vaart moeten elk half jaar geïnspecteerd worden.

Spijkerbroek

Even later komt de Bulgaarse kapitein boven. Aan niets is te zien dat hij de baas is van het schip. In spijkerbroek met eenvoudig shirt klimt hij de trap op. Na een vriendelijke begroeting haalt hij alle benodigde papieren op. “Meestal ben ik de helft van de tijd in mappen aan het kijken of alle protocollen kloppen,” vertelt Huup later. Hij let op hoe ze omgaan met onder meer het drinkwater, ballastwater, medicijnen, of ze hun controles goed doen. Daarna is het tijd om het schip door te gaan.

Fitness

Als eerste komen we langs de fitnessruimte. Vijf toestellen in een ruimte waar de airco erg koud staat. Huup controleert of de airco niet is dichtgestopt “Dat gebeurt nog wel eens, als mensen het te koud vinden, dan stoppen ze er wat tussen. Dat is brandgevaarlijk en onhygiënisch. Slechte luchtcirculatie kan zorgen voor meer bacteriën.” De kapitein wijst trots op twee flessen schoonmaakmiddel voor de apparaten en naar de muur waar een bordje hangt met “Cleaning is a great way to burn calories.” Genoeg gezien. Door naar een slaaphut.

Bezet

De eerste hut waar de kapitein aanklopt is bezet. Er ligt nog iemand te slapen. De volgende kunnen we in. Het is een ruime hut voor een officier. Er hangt was te drogen. Huup is vooral geinteresseerd in de badkamer. Is die goed schoon? Hij controleert de schoonmaakmiddelen. Die moeten voor dit type schip biologisch zijn. Alles in orde. Zo gaan we het hele schip door.

Controle

Huup controleert badkamertjes bij de hutten, kijkt in de keuken, krijgt alle koelcellen te zien. Inclusief de diepvriesruimtes. Hij let op lekkende koeling, bestickering van bereidde producten. Staan er voorraden op de grond? Alles is in orde. In het scheepsrestaurant zitten net mensen te eten. De kapitein nodigt Huup uit om straks ook een vorkje mee te prikken. “Dat aanbod krijg ik bijna altijd, maar ik ga er nooit op in. Ik heb ook wel eens dat ze met sloffen sigaretten of flessen drank komen. In andere landen zal dat wel zo gaan. Maar wij doen dat niet.” Daarna door naar de EHBO-ruimte. Is er een  afgesloten container voor spuiten? Zijn de medicijnen over datum? Houden ze bij wanneer iemand iets heeft?

Goedgekeurd

Na de rondgang komen Huup en de kapitein weer op de brug. Op zijn laptop vult Huup het rapport in en print het uit met een klein printertje. Handtekening en stempel erop en het schip is weer voor zes maanden goedgekeurd. Na een kleine twee uur lopen we over de loopplank terug uit de Bahama’s de frisse Groningse Eemshavenkade op.