U bent hier

5 tips tegen voedselverspilling

Ruim de helft van ons groente, fruit- en tuinafval komt tercht bij het restafval. Dat is soms niet te voorkomen: niet alle inwoners van de stad hebben de mogelijkheid om gft-afval te scheiden. Maar ook als dat wel kan is het nuttig om minder afval te maken. Hieronder vijf tips die daarbij kunnen helpen.

1. Gooi goed voedsel niet weg

Zo'n 13% van ons eten verdwijnt ieder jaar ongebruikt in de afvalbak. Dat is ruim 40 kilo goed voedsel per persoon. Met alle huishoudens samen in Groningen betekent dat jaarlijks als 8 miljoen kilo voedsel; duizenden vuilniswagens vol. Omdat het steeds om kleine beetjes gaat, kun je voedselverspilling snel onderschatten. Minder voedsel weggooien kan veel geld besparen: zo'n 140 euro per persoon per jaar.
Kijk voor meer info op: milieucentraal.nl/milieubewust-eten/voorkom-voedselverspilling.

2. Maak een boodschappenlijstje en koop op maat

Wie een boodschappenlijstje maakt, gooit 40% minder voedsel weg. Check dus voor je boodschappen gaat doen wat je nog in huis hebt. Koop alleen aanbiedingen of voordeelverpakkingen als het producten zijn die je normaal ook gebruikt en als je zeker weet dat je het ook op tijd op kunt maken. Let op de houdbaarheidsdatum! Versproducten kun je beter niet ver vooruit kopen, maar liefst een paar keer per week. Houdbare producten kun je prima in één keer (wekelijks) kopen. Gebruik een koeltas voor gekoelde etenswaren of diepvriesproducten en berg ze thuis meteen op.

3. Bewaar eten slim

Met een overzichtelijke indeling van je voorraad- en koelkast weet je beter wat je hebt. Bij een koelkasttemperatuur van 4 graden blijft eten het langst houdbaar.
Tropisch fruit, tomaten, paprika en aubergine kun je het beste buiten de koelkast bewaren, anders treedt er 'koudebederf' op. Maak aangebroken etenswaren en restjes op voor je iets nieuw openmaakt. Restjes zijn nog twee dagen in de koelkast te bewaren. Veel voedsel dat de THT-datum heeft overschreden is nog prima eet- of drinkbaar. Kijk voor meer informatie over de houdbaarheidsdata (TGT en THT) op: milieucentraal.nl/milieubewust-eten/voorkom-voedselverspilling/slim-bewaren.

4. Kook op maat

Gebruik bij het koken een kopje, mok, weegschaal of maatbeker voor het afmeten. Houd rekening met kleine en grote eters. Als je veel met recepten kookt, kijk dan aan tafel of de hoeveelheden voldoende waren of juist veel te veel en noteer dat bij het recept. Kant-en-klare maaltijden kunnen verspilling voorkomen, want de bereiding ervan is energiezuinig en de porties zijn over het algemeen passend. Als je de keuze hebt, neem dan liever een 'koelverse' maaltijd dan een uit de diepvries. Invriezen kost twee keer zoveel energie als koelen.

5. Kook met restjes

Een kliekje is prima geschikt als warm bijgerecht, maar je kunt het restje ook gebruiken in een recept. Overgebleven rijst kun je bijvoorbeeld prima invriezen om er nasi van te maken. Kijk voor inspiratie op milieucentraal.nl/milieubewust-eten/voorkom-voedselverspilling/recepten-voor-restjes.

Bekijk het filmpje 'De Soepwinkel gooit weinig weg'

Meer informatie

Voor meer informatie over het voorkomen van voedselverspilling kun je kijken op:

Voor koken met restjes: